Selasa, 29 April 2014

SPERMA & LELAKI

Sperma

Klinik kesuburan yang melaksanakan analisis air mani iaitu analisis kedua-dua jumlah dan kualiti air mani dan jumlah dan kualiti sperma. Dalam persediaan untuk melakukan analisis air mani , seorang lelaki dikehendaki menahan diri daripada apa-apa aktiviti seksual selama 2-4 hari sebelum analisis dilakukan. Pada masa analisis dilakukan, anda diminta untuk melakukan mengeluarkan air mani dengan martubasi atau dengan bantuan isteri. Botol ini kemudiannya dihantar ke makmal untuk ujian. Hampir semua makmal melaksanakan analisis air mani akan menilai air mani berikut dan parameter kesihatan sperma :


KEPEKATAN SPERMA
Jumlah sperma ditentukan dengan melihat sampel air mani yang di bawah mikroskop, dan di ukuran berapa banyak juta sperma terdapat dalam setiap mililiter cecair. Standard diterima untuk kiraan sperma "biasa " adalah 20 juta sperma setiap mililiter daripada air mani. Kiraan sperma kurang daripada 20 juta sperma setiap mililiter air mani dianggap kiraan sperma "rendah" , satu keadaan perubatan dirujuk sebagai oligospermia . Kiraan sperma kurang daripada 5 juta sperma setiap mililiter air mani disebut oligospermia teruk. Apabila tiada sperma hadir dalam sampel air mani yang diberikan, ini dipanggil azoospermia.

MOTILITAS SPERMA
Motilitas sperma ditakrifkan sebagai ke hadapan atau berenang pergerakan sperma. Dalam usaha untuk sperma untuk menyuburkan telur, ia mesti berjalan dengan cepat melalui sistem pembiakan wanita, yang memerlukan tindakan renang kuat. Pertubuhan Kesihatan Sedunia mendefinisikan motilitas sperma normal 50% daripada sperma diperhatikan, atau sekurang-kurangnya 8 juta sperma setiap mililiter air mani , menunjukkan pergerakan ke hadapan yang baik. Motilitas juga digredkan dari A ke D ;

A - sperma berenang ke hadapan yang laju dalam garis lurus
B - sperma berenang ke hadapan, tetapi dalam garis melengkung atau bengkok, atau perlahan-lahan
C - sperma bergerak ekor mereka, tetapi tidak bergerak ke hadapan
D - sperma tidak bergerak sama sekali
Gred C dan D adalah kebimbangan apabila ujian untuk kesuburan.


MORFOLOGI SPERMA
Morfologi sperma merujuk kepada saiz dan bentuk sel-sel sperma. Sperma tidak normal mungkin tidak dapat bergerak seperti biasa atau untuk menembusi telur. Akibatnya , terlalu banyak sperma dari saiz normal dan bentuk boleh menimbulkan isu kesuburan yang ketara. Kebanyakan makmal akan menilai sperma berdasarkan kriteria yang disediakan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia. Untuk menentukan jika sperma mempunyai morfologi biasa , sperma diperiksa di bawah mikroskop. Untuk sampel yang akan dianggap biasa , sekurang-kurangnya 30% daripada sperma mesti mempunyai kepala bujur , dengan menghubungkan pertengahan keping dan ekor yang lurus panjang .

Beberapa makmal menggunakan definisi yang lebih " ketat " untuk menentukan jika sperma adalah saiz dan bentuk biasa. Kriteria " ketat ", juga dikenali sebagai " Kruger " kriteria selepas saintis yang asalnya digariskan mereka , sangat khusus menentukan apa sel sperma biasa harus kelihatan seperti. Mengikut kriteria yang Kruger, yang sperma normal mesti mempunyai bentuk bujur dengan kontur lancar. Ketua sperma mestilah 5-6 μm panjang dan 2.5-3.5 μm lebar, dengan nisbah lebar / panjang 1/ 2 hingga 3/ 5. Yang acrosome (satu struktur topi seperti di kepala sperma ) mestilah jelas, yang terdiri daripada 40-70 % daripada bahagian distal kepala. Untuk dianggap biasa , sperma tidak perlu mempunyai apa-apa keabnormalan leher, pertengahan keping atau ekor dan tiada titisan cytoplasmic lebih daripada separuh daripada saiz kepala sperma diterima. Dalam menggunakan kriteria ini.

JUMLAH SEMEN
Jumlah air mani mengukur jumlah kuantiti cecair yang ejakulasi. Jumlah biasa adalah 2 mililiter atau lebih. Kehadiran keabnormalan hormon atau tersumbat ductal boleh menyebabkan jumlah air mani yang rendah.
Jumlah yg dpt mengubah Count:
Jumlah kiraan yg dpt mengubah merujuk kepada bilangan sperma bergerak di seluruh mani . Ia dikira dengan mendarabkan jumlah (cc ) dengan kepekatan (juta sperma / cc ) dengan motilitas yang (% bergerak ). Perlu ada lebih daripada 40 juta sperma yg dpt mengubah dalam mani .

STANDARD UJIAN BENDALIR AIR MANI
Penilaian terhadap warna dan kelikatan ( berapa tebal air mani ) cecair mani , dan masa sehingga liquefies sampel air mani sering termasuk dalam air mani analysis.It komprehensif adalah normal bagi air mani untuk mencairkan dalam kira-kira 30 minit. Jika air mani adalah sangat tebal atau rumpun (panggilan agglutination ) , motilitas akan menerima kesan , sehingga sukar untuk sperma untuk berenang melalui saluran pembiakan wanita. Jika sampel tidak mencairkan dalam tempoh kira-kira 30 minit, ia mungkin menunjukkan kehadiran jangkitan vesikel seminal dan / atau prostat.

PH AIR MANI
Biasanya , air mani adalah bahan yang sangat beralkali , dengan pH 7,2-8,0 biasa . PH air mani terlalu tinggi atau rendah boleh menyebabkan kematian sperma, dan memberi kesan kepada keupayaan sperma untuk berenang dengan cepat dan berkesan atau menembusi telur.

KEHADIRAN FRUKTOSA
Fruktosa adalah sejenis gula yang menyediakan tenaga untuk sel-sel sperma. Ketiadaan fruktosa dalam cecair mani boleh menjejaskan motilitas sperma, dan boleh menunjukkan kehadiran tersumbat dalam saluran pembiakan lelaki.

SEL SEL DARAH PUTIH
Walaupun ia adalah perkara biasa untuk air mani mengandungi beberapa sel-sel darah putih , sebilangan besar sel-sel darah putih di dalam sampel yang air mani mungkin menunjukkan kehadiran jangkitan, yang boleh mengurangkan jumlah sperma dan motilitas.

Satu istilah yang datang sehingga kerap dalam persatuan dengan analisis air mani adalah " basuh sperma" . Basuh sperma adalah satu prosedur yang dilakukan pada sampel air mani untuk meningkatkan peluang berjaya ( IUI) . Pada dasarnya , membasuh sperma menumpukan bilangan sperma berkualiti tinggi dalam sampel air mani yang dengan mengeluarkan apa-apa sperma mati, sperma dengan motilitas rendah  dan sperma dengan morfologi yang tidak normal. Ia juga memisahkan apa-apa sel-sel darah putih , prostaglandin ( kimia yang terdapat dalam air mani yang boleh menyebabkan pengecutan rahim ) , dan cecair mani yang mungkin mengganggu keupayaan sperma untuk mensenyawakan telur . Apabila sampel air mani adalah " dibasuh " untuk mengasingkan hanya sperma sihat , sampel boleh dimasukkan ke dalam rahim.

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk ingat bahawa kadar kejayaan IUI juga bergantung kepada jumlah sperma pra basuh. Kiraan sperma antara 20 dan 30 juta / ml air mani yang sesuai untuk membasuh sperma dan IUI berikutnya, manakala kadar kejayaan adalah lebih rendah jika jumlah sperma prabasuh adalah kurang daripada 10 juta / ml air mani.

Jika keputusan analisis air mani menunjukkan apa-apa parameter kesihatan sperma tidak normal , rawatan untuk meningkatkan kesihatan sperma perlu dimulakan dengan segera dan berterusan selama sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum analisis air mani lain dilakukan, kerana ia mengambil testis kira-kira 3 bulan untuk menghasilkan sperma baru.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...