Rabu, 8 Oktober 2014

SEMEN ANALYSIS




UJIAN
Apa yang berlaku dalam analisis air mani atau, jika sesuai, perundingan  untuk kita mengenal pasti masalah dan kemudian menanganinya untuk memaksimumkan kualiti air mani lelaki. Kaedah ini boleh mengurangkan kerumitan bagi pihak wanita. Ia juga penting untuk mengurangkan masalah dari segi perubatan yang boleh menyumbang kepada analisis air mani yang lemah. Oleh itu, langkah yang paling penting iaiti langkah pertama dalam penilaian lelaki adalah analisis ujian air mani.

ANALISIS AIR MANI (SEMEN ANALYSIS)
Air mani ialah cecair  yang dihasilkan seorang lelaki ketika berejakulasi. Sperma dalam air mani adalah sel-sel telur yang paling penting untuk dinilai dalam analisis air mani.
Analisis ini akan membantu menentukan sama ada terdapat faktor dari pihak lelaki yang membawa kepada sub-kesuburan dalam pasangan itu. Jika keadaan ini berlaku, doctor mungkin akan mencadangkan beberapa penilaian lanjutan.

Beberapa penemuan hasil daripada ujian analisis air mani boleh ditemui, sebagai contoh, peningkatan bilangan sel darah putih mungkin menunjukkan jangkitan atau keradangan. Walau bagaimanapun, keabnormalan lain dalam banyak parameter utama adalah tidak spesifik. Sebagai contoh, terdapat beberapa sebab yang berbeza untuk jumlah sperma berkurangan atau pergerakan sperma berkurangan. Sebahagian daripada sebab-sebab ini mempunyai implikasi lain perubatan yang serius. Satu penilaian yang teliti dapat membantu menentukan punca analisis air mani yang tidak normal.

STANDARD UJIAN SEMEN ANALISIS
Hampir semua makmal akan menjalankan ujian dan melaporkan maklumat berikut dengan menggunakan nilai yang telah diskalakan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia(WHO):
  • Kepekatan (dirujuk sebagai kiraan): Ini adalah ukuran berapa banyak jumlah sperma(juta) yang terdapat dalam setiap mililiter cecair. Terdapat pelbagai teknik untuk mendapatkan ukuran kepekatan ini. Kepekatan sperma secara purata adalah lebih daripada 60 juta setiap mililiter (> 60 juta / cc). Bagi jumlah yang kurang daripada 20 juta setiap mililiter (<20 juta / cc) ianya boleh dianggap ketidaksuburan.
  • Motility (dirujuk sebagai pergerakan): ini menerangkan peratusan sperma yang bergerak. Lima puluh peratus atau lebih daripada sperma perlu bergerak kehadapan.
  • Morphology: ini menerangkan tentang bentuk sperma. Sperma diperiksa dengan menggunakan mikroskop dan mesti memenuhi set kriteria tertentu untuk beberapa ciri-ciri sperma untuk dianggap normal. Kebanyakan makmal komersial akan melaporkan morphology dengan merujuk kepada WHO (Pertubuhan Kesihatan Sedunia kriteria). Tiga puluh peratus daripada sperma harus normal untuk memenuhi kriteria ini.
  • Kuantiti: Ini adalah ukuran jumlah air mani. Jumlah normal adalah dua mililiter atau lebih. Jumlah ini mungkin rendah jika seorang lelaki adalah dalam keadaan gelisah/cemas apabila menghasilkan spesimen, jika keseluruhan spesimen tidak dikumpul di dalam bekas pengumpulan, atau jika terdapat keabnormalan hormon atau tersumbat.
  • Jumlah Motile Count: Ini adalah bilangan sperma bergerak di dalam seluruh mani. Ia dikira dengan mendarabkan jumlah (cc) dengan kepekatan (juta sperma / cc) dengan Motility itu (peratus yang bergerak). Perlu ada lebih daripada 40 juta sperma dalam mani.
  • Standard Semen Fluid Tests: Warna, kelikatan, dan masa sehingga liquefies spesimen juga perlu diukur. Keabnormalan dalam cecair mani boleh menjejaskan sperma. Sebagai contoh, jika air mani adalah sangat tebal, ia mungkin sukar untuk sperma untuk bergerak melaluinya dan ke dalam saluran pembiakan wanita.


TAMBAHAN KEPADA ANALISIS AIR MANI

  • Pergerakan Ke Hadapan: ini menerangkan bagaimana sperma yang bergerak. Hanya apabila motility itu (peratus yang bergerak) digabungkan dengan perkembangan hadapan tersebut adalah gambaran yang tepat pergerakan sperma diperolehi. Malangnya, ini sering tidak diuji oleh makmal komersial. Motility seorang lelaki mungkin menjadi biasa dan hakikat bahawa sperma bergerak perlahan atau hampir tidak sama sekali akan diabaikan jika perkembangan ke hadapan tidak direkodkan secara berasingan.
  • Morphology: Ini adalah penilaian yang lebih terperinci tentang Morphology. Slaid yang berwarna khas dan sperma yang diperiksa di bawah mikroskopik yang berkuasa tinggi. Sperma mesti memenuhi satu set kriteria yang ketat yang menilai bentuk dan saiz kepala, mid-piece, dan ekor untuk dianggap normal.
  • Sel Darah Putih: Air mani boleh mengandungi jumlah yang tinggi daripada sel-sel darah putih, yang boleh menjadi petunjuk sama ada jangkitan atau keradangan. Sel-sel darah putih yang dianggap penting jika lebih daripada satu juta terdapat dalam setiap mililiter mani.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...