Rabu, 18 Jun 2014

KAEDAH MELINDUNGI SPERMA


Sperma boleh lebih terdedah kepada faktor-faktor persekitaran seperti pendedahan kepada haba yang berlebihan atau bahan kimia toksik. Antara kaedah untuk melindungi kesuburan anda:
  • Kekalkan tahap kesejukan. Peningkatan suhu buah zakar boleh menjejaskan pengeluaran sperma. Untuk melindungi kesuburan anda, jangan memakai seluar dalam ketat.  Jika basikal atau duduk untuk jangka masa yang lama, ambilah masa berehat sekejap. Jangan letakkan komputer riba secara langsung di atas riba anda. Elakkan rendam di dalam kolam air panas, sauna dan mandian berwap.
  • Jangan merokok. Lelaki yang merokok rokok lebih cenderung mempunyai jumlah sperma rendah. Merokok juga boleh mengurangkan pergerakan sperma dan menyebabkan sperma menjadi cacat.
  • Hadkan jumlah alkohol yang anda minum. Minuman jenis alkohol boleh mengurangkan kualiti dan kuantiti sperma. Jika anda memilih untuk minum arak, berbuatlah hanya secara sederhana. (Haram Disisi umat Islam)
  • Elak daripada dadah. Seperti rokok, ganja boleh mengurangkan pergerakan sperma dan menyebabkan sperma menjadi cacat. Kokain dan heroin juga mengganggu sperma yang sihat.
  • Elakkan menguna pelincir semasa seks. Pelincir peribadi - termasuk air liur, losyen kulit  dan KY jeli - boleh mengganggu pergerakan sperma. Jika perlu, gunakan sayur-sayuran, safflower atau minyak .
  • Elak terdedah secara terus dengan toksin. Pendedahan kepada racun perosak, plumbum dan toksin lain boleh memberi kesan kepada kuantiti sperma dan kualiti. Jika anda perlu bekerja berkaitan pengurusan  toksin, uruskan bahan itu dengan selamat. Sebagai contoh, memakai pakaian perlindungan dan peralatan, dan mengelakkan sentuhan kulit dengan bahan kimia.

Adakah penuaan memberi kesan kesihatan sperma?
Pergerakan sperma dan bilangan sperma yang sihat mungkin menurun selepas umur 50tahun, yang memberi kesan kepada kesuburan lelaki. Peningkatan umur seorang bapa juga telah dikaitkan dengan risiko yang lebih tinggi daripada kedua-dua autisme dan skizofrenia pada kanak-kanak.

Bilakah ia masa untuk mendapatkan bantuan?

Mengguna pakai amalan gaya hidup yang sihat untuk menggalakkan kesuburan anda - dan mengelakkan perkara-perkara yang boleh merosakkannya - boleh meningkatkan peluang anda untuk hamil. Jika anda dan pasangan anda tidak hamil selepas setahun perkahwinan , bagaimanapun, tanya doktor anda tentang analisis air mani. Seorang pakar kesuburan juga mungkin dapat mengenal pasti punca masalah dan memberikan rawatan yang sepatutnya anda lakukan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...