Jumaat, 13 Jun 2014

AL-MANNA MAKANAN BERKHASIAT

Al-Manna

Al Manna adalah makanan semulajadi yang memberi khasiat kepada badan manusia serti nutrien asas supaya badan manusia dapat memperbaiki dengan sendiri secara semulajadi. Nutrien seperti prebiotic baru-baru ini telah terbukti amat diperlukan badan untuk berbagai fungsi. Antaranya ialah untuk mengimbang kandungan bakteria baik dalam usus besar. Aktiviti bakteria baik seperti Lactobacillus & bifidobacteria amat penting untuk memantapkan sistem imunisasi manusia. 

Prebiotic juga terbukti berkesan menurunkan kadar gula & kolesterol dalam darah manusia. Dengan terkawalnya kedua-dua gula & kolesterol, badan boleh berfungsi pada tahap yang optima. Al Manna juga mengandungi asid amino 'hydroxyproline' yang tinggi, iaitu sejenis asid amino yang sangat diperlukan badan manusia untuk membaiki kerosakkan dalaman.

"Dan Kami naungi kamu dengan awan, dan Kami turunkan kepadamu "Manna" dan "salwa". Makanlah dari makanan yang baik-baik yang telah Kami berikan kepadamu. Dan tidaklah mereka menganiayai Kami, akan tetapi merekalah yang telah menganiayai diri mereka sendiri" - Surah Al-Baqarah ayat 57


Satu kajian yang diterbitkan, membandingkan keupayaan Gum Arabic dengan Inulin sebagai Prebiotik. Kajian klinikal keatas manusia yang diberi Gum Arabic 10gm sehari dan Inulin 10gm selama 4 minggu menunjukkan pertambahan bakteria Bifidobacteria dan Lactobacilli termasuk Bacteroides didalam kumuhan najis lebih tinggi pada sample Gum Arabic berbanding Inulin. Ini bermakna Gum Arabic adalah Prebiotik semulajadi yang terbaik dan paling mudah untuk Probiotik berkembang. Ia juga tidak merangsang bakteria bukan Probiotik.

Antara kajian yang dijalankan menunjukkan kebaikan Manna :
-Kesan penurunan tekanan darah pada pesakit darah tinggi.
-Mengurangkan penghasilan radical oksigen bebas (Free Oxygen Radical).
-Meningkatkan paras butyrate dalam serum darah.
-Memperbaiki tindakbalas sistem imun tubuh melalui rangsangan kepada sel dendritic didalam lumen  usus dan penghasilan cytokine.
-Membantu serapan mineral seperti zink, sodium dan calcium.
-Menghalang pertumbuhan sel kanser usus dan keradangan (inflammation) usus melalui modifikasi angiogenetic.
-Mengurangkan paras urea dan menambah nitrogen dalam najis kepada pesakit rosak buah pinggang.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...